תקינות מצבר היא אבן היסוד ליכולת להתניע את הרכב ולנהוג בו. לכן יש להקדיש מדי פעם זמן לבדיקת התקינות שלו, כדי להקדים רפואה למכה ולטפל בו או להחליף אותו על פי הצורך.
בדיקת תקינות המצבר
טכנאי מיומן שלנו אשר מגיע לבדוק את הרכב בוחן כמה נקודות ספציפיות במצבר.
- אם קיימת קורוזיה בקטבים או הזעה של המצבר.
- אם החיבורים, הכבלים וסנדלי המצבר תקינים.
- מהו הגובה של מפלס הנוזל הקיים בתוך המצבר ואם הוא נמצא בגובה של לוחיות העופרת. הפעולה מתבצעת כאשר המנוע קר כדי שלא יפגע הטכנאי מפרץ של מים חמים העלולים לגרום לכוויה. קיימים גם מצברים שהכיסוי שלהם הוא שקוף וכך אפשר לראות את הנתונים מלמעלה ללא צורך בפתיחת המצבר.
- אם מסתבר שכמות הנוזלים היא מועטה, ממלאים את המכל במים מזוקקים או בנוזל ייעודי למצברים בלבד.
- אחת האפשרויות הנכונות והמדויקות ביותר היא שימוש במכשיר וולט מטר אשר בוחן את רמת המתח של המצבר. אם המחוג מראה מתח סביב 12.2 וולט מדובר במצבר תקין ואם הרמה היא סביב 11.5 וולט הרי שמדובר במצבר שאינו תקין. במצב של טעינה המחוג יראה על רמה הנעה סביב 14.5 וולט.
אופן הפעילות של המצבר
המצבר הוא מקור הכוח של המנוע אשר בנוי משילוב של חומצה ומשישה תאים של עופרת.
לוחות העופרת אשר פועלים בתוך המצבר הן מחומצנות ולכן משמשות כגורם חיובי ( + ).
בין לוחות העופרת ממוקמות ספוגיות המשמשות כגורם שלילי ( – ).
הלוחות טבולים בסוג של תמיסה נוזלית אשר הרכבה הכימי הוא מים וחומצה גופרתית אשר נקראת אלקטרוליט. חומר זה מבצע פעולה כימית תוצאתי בין החומרים וכך נוצר הזרם החשמלי המתניע את המכונית.
זליגת חשמל ברכב
כאשר לא מתניעים את הרכב לאורך תקופה ארוכה קיימת לעתים בעיה בהתנעה עקב זליגת חשמל ברכב אשר רוקנה את מכל המצבר ממלוא תכולתו.
במקרים מסוג זה אנו מנסים להתניע את הרכב באמצעות כבלים כדי לאפשר לרכב לנסוע וכך שהמצבר יטעין את עצמו. אם הדבר אינו מצליח יש להחליף למצבר חדש.
משך הפעילות של המצבר
קיימים בשוק מבחר של מצברים, חלקם מיוצרים בישראל ואחרים במדינות שונות בעולם. כל יצרן קובע את משך האחריות למצבר בהתאם לטיבו ולמסוגלות שלו. ברוב המקרים תקופת האחריות הניתנת עבור מצברים המכילים עופרת היא ארוכה יותר.
אורך חייו של המצבר תלוי גם בדפוסי הנהיגה של הרכב. מי שנוסע בכבישים מהירים ומפתח מהירות גבוהה יוצר טעינה של המצבר וכך המצבר פעיל פרקי זמן ארוכים יותר. לעומת זאת כאשר מדובר ברכב אשר נע בדרך כלל רק בתוך העיר אין לו יכולת להטעין את עצמו באופן משמעותי ולכן אורך חייו יהיה קצר יותר.
כל נהג אמור לשמור על תקינותו של המצבר כיוון שאם קיים חוסר או עודף של מתח טעינה הדבר יוביל לכך שחיי המצבר יהיו קצרים.
במצברי ג'ל אין צורך לבצע כל טיפול שוטף כיוון שכל הפעולות מתבצעות באופן עצמאי ואוטומטי.
כללי טיפול שוטף למצבר רכב
בדיקה שאין קורוזיה ואם קיימת, יש לנקות אותה באמצעות מעט שמן או מעט גריז עם מים חמים.
בדיקת מפלס המים במכל. המים חייבים להיות בקו המים המסומן, לא יותר ולא פחות.
צוותי הרכב המנוסים שלנו מעניקים ללקוחות שירות עד הבית הכולל בדיקת תקינות של המצבר וביצוע בעת הצורך החלפה והתקנת מצבר חדש וזאת בפעולה מהירה ויעילה.
כתיבת תגובה